Zwanger, wat wel / niet eten

IMG_1970

Eindelijk je bent zwanger, maar dan begint het pas. Want wat mag je nu eigenlijk wel eten en wat kun je beter de komende maanden laten staan. Heel veel vragen die ik ook had tijdens mijn zwangerschap. Hoe makkelijk als iemand je dat even kon vertellen als je in een drukke supermarkt staat.

Voeding is belangrijk en helemaal als je zwanger bent.  Vis, groenten en uiteraard lekker veel fruit, maar soms zie je door het bomen het bos niet meer. Wat kan ik nou wel eten in het restaurant en wat kan ik beter niet kopen. Hierbij een klein overzicht wat je beter niet kan eten en welk voedsel zeer geschikt is voor jou en je baby in de 9 maanden zwangerschap.

Niet

  • Rauw vlees, dus geen carpaccio of filet American.
  • Salami, chorizo en cervelaatworst ( deze producten hebben een lange houdbaarheidsdatum en de kans bestaat dat de listeriabacterie hier in kan zitten)
  • Vacuüm verpakte rauwe vis, dus bijvoorbeeld geen gerookte zalm uit plastic. Vers van de visboer mag wel!
  • Roofvissen (in verband met kwik in de vis).
  • Kaas gemaakt van rauwe melk. Let op de verpakkingen waar ‘au lait cru’ op staat
  • Rauwe eieren, dus even geen zachte eidooier, of zelfgemaakte chocolademousse met rauw opgeslagen eiwit.
  • Rauwe schaal en schelpdieren zoals mosselen en oesters
  • Kruiden en kruidenpillen die efedra, aloë, sassafras, dong quai, kava kava, absint-alsem, venkel, anijs, komkommerkruid, hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid bevatten.
  • Venkel en anijsthee

 

IMG_1974

Wel

  • Alle harde kazen kunnen veilig gegeten worden. In harde kazen zit geen listeriabacterie. Brie en mozzarella zijn de wat zachtere kazen. Brie van gepasteuriseerde koemelk is veilig te eten tijdens de zwangerschap ( Kijk altijd eerst op de verpakking) Mozzarella is ook veilig te eten, mits niet van rauwe melk gemaakt.
  • Vette vis, zoals haring en zalm, maar niet meer dan twee keer per week in verband met dioxines. (Dit zijn schadelijke stoffen die in alle vis voorkomen).
  • Veel fruit, appels, peren, mango en ga zo maar door
  • Groenten, vooral de groene groenten zoals andijvie, spinazie etc. Deze groenten bevatten veel ijzer
  • Noten en peulvruchten
  • Vette vis zoals zalm, makreel ( verwarmd)

Drop helaas af en toe vooral als je last hebt van een hoge bloeddruk.

De meeste kant en klare verse producten uit de koeling zijn geen probleem. Bewaar gekoelde producten in de koelkast bij een temperatuur 4°C van. Voor onder meer vleeswaren, salades en kant-en-klaarmaaltijden geldt: bewaar ze niet te lang.

Bij twijfel in een restaurant of in het buitenland gebruik je instinct en doe wat je hart je ingeeft. Controleer bij je verloskundige of arts altijd wat voor jou wel en niet geschikt is om te eten. 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply