Gezondheid

Afvallen na de bevalling ( Tips)

3 oktober 2014

IMG_1985

Je bent bevallen en de eerste kilo’s vliegen er vaak vanaf, maar die laatste kilo’s die willen niet bij iedereen er gelijk af. Wat nu! Hoe krijg je deze op een gezonde manier van af.

Na maandenlang steeds dikker geworden te zijn, ben je het nu zat met die kilo’s. Ze moeten er weer af want je wilt weer lekker in je vel zitten en je oude vertrouwde kleding weer kunnen aantrekken. Na mijn zwangerschap zag ik mijn buik en ook ik dacht dat komt nooit meer goed. Gelukkig zie je na een aantal weken al verandering maar toch zag ook ik het nut in van sporten en goed eten. Mijn vriend is personal trainer dus heb ik hem ondervraagd wat nu goede afval tips zijn. Niet alleen voor vrouwen die net bevallen zijn, maar ook voor mensen die wat kilo’s kwijt willen.

IMG_1998

  • Drink minstens anderhalf tot 2 liter water per dag. Vocht of water is belangrijk bij de opname van voedingsstoffen in de darmen. Mocht je borstvoeding geven dan is genoeg vocht inname ook belangrijk.
  • Eet veel groenten en vers fruit. Fruit is rijk aan vezels en die zorgen voor een goede maagvulling. Het resultaat is dat je een verzadigd gevoel hebt en minder snel aan de koek en snoep gaat.
  • Goed ontbijten, zorgt ervoordat je darmen op gang komen. Je zal minder snel gaan snacken als je goed ontbeten hebt. Uit veel onderzoek blijkt een duidelijk verband tussen niet ontbijten en overgewicht. Goede reden dus om ’s ochtends de tijd te nemen om te eten.
  • 2 a 3 keer per week vis eten zoals tonijn en zalm of haring. Deze vissoorten bevatten omega 3 vetzuren die snel verbranden en worden gebruikt als bouwstof.
  • Meerdere kleine maaltijden per dag. Als je altijd om de 3 uur eet dan weet je lichaam dat veel calorieën opslaan niet nodig is omdat je regelmatig eet. Je lichaam hoeft dus geen voorraad aan te leggen waardoor je geen vetten opslaat.
  • 2 a 3 keer per week sporten.  6 weken na de bevalling mag je weer sporten, je lichaam kan weer rustig aan wennen aan meer inspanning. Mocht je geen sportschool fan dan kun je ook lekker in de buitenlucht gaan wandelen met de buggy of kinderwagen. Zo beweeg je minimaal een half uur tot 3 kwartier per dag.
  • 2 tot 3 keer per dag touwtje springen,  Met touwtje springen verbrand je namelijk veel calorieën, omdat de sport zeer intensief is. Je verbruikt ongeveer 1,5 kilocalorieën per kilogram lichaamsgewicht per 10 minuten. Zelf heb ik ook niet altijd tijd en zin om naar de sportschool te gaan. Dus touwtje springen is ideaal, lekker thuis voor de buis.
  • Minder koolhydraten en meer eiwitten. Wil je gewicht verliezen, dan moet je je eigen vetreserves aanspreken. En dat lukt beter als ons lichaam niet eerst de beschikbare koolhydraten hoeft te verbranden, maar meteen de opgeslagen voorraad vet kan aanspreken door minder koolhydraten te eten en meer eiwitten.

Na 6 weken ben ik weer begonnen met lange wandelingen en daarna weer op sportschool bezoek. Hou je niet van de sportschool dan is Insanity met Shaun T misschien wel wat voor je. 60 dagen thuis voor de buis je lekker in het zweet werken met Shaun T en zijn crew. Mijn vriend wil  dit ook weer samen gaan doen dus we gaan er maar weer voor!

Iedereen is verschillend want soms zijn vrouwen binnen 3 maanden weer slank en andere doen er een jaar over. En dat is prima! Je hebt een mensje gecreëerd en dat is niet niks. Dus doe het lekker rustig aan want het is echt 9 maanden op en 9 maanden af. Belangrijk is dat je goed naar je lichaam luistert en niet te hard van start gaat. Het duurt maar liefst 6 maanden voor je lichaam weer helemaal weer gewoon kan functioneren zoals voor je zwangerschap. Als je borstvoeding geeft dan is een dieet niet geschikt maar gezond eten en sporten is altijd goed. Neem de tijd en ga vooral niet crash diëten, want dit heeft alleen een jojo effect. Wil je zeker weten of je echt weer kan sporten of heb je nog twijfels vraag dan informatie op bij je arts.

    Leave a Reply